Als ik denk aan "vroeger" ging mijn moeder naar de groentehal. Op zaterdag haalde we brood bij de bakker. Vis werd van de markt meegenomen. Daarentegen ga ik voornamelijk naar de supermarkt, dat is snel, makkelijk te bereiken en van alle wensen voorzien. Wanneer ik goed kijk naar wat de supermarkt aanbied is meer dan de helft van de producten bewerkt, niet noodzakelijk en zeker niet passend in een gezonde leefstijl. Als ik de weekboodschappen doe en kritisch kijk naar wat in mijn boodschappenkarretje ligt, kan ik meer dan 40% van mijn boodschappen terug leggen. Deze producten heb ik niet nodig, zijn bewerkt of passen niet in de gezonde leefstijl die ik wil naleven.
Supermarkten verkopen vele bewerkte voedingsproducten
Supermarkten verkopen bewerkte producten vanwege de langere houdbaarheidsdatum. Dit vermindert voedselverspilling en de schappen blijven langer gevuld. Een andere reden waarom supermarkten dit aanbieden is vanwege het feit dat wij als mens steeds meer op zoek zijn naar gemak, dus snelle en makkelijke maaltijdopties. Deze opties zijn erg aantrekkelijk voor mensen met een drukke levensstijl. Dan denk ik weer even terug aan vroeger. Mijn moeder was thuis en zorgde voor het huishouden en voor ons als kinderen. Nu werkt bijna iedere moeder mee of werkt volledig naast het moederschap en huishouden, hier spelen supermarkten slim op in. Supermarkten kunnen bewerkte voedingsproducten goedkoper aanbieden dan verse producten waardoor dit de verkoop stimuleert. Ook de smaak en consistentie van bewerkt voedsel stimuleert de verkoop en leidt tot hoge klant tevredenheid. Voor de supermarkt is het verkopen van ongezond eten goed voor de omzet, Voldoen hierbij aan de behoefte van de consument en bereiken hiermee met gemak hun bedrijfsdoelen.
Verleidingen in de supermarkt
Er wordt slim ingespeeld op de behoefte van de drukke consument en worden we overspoeld met verleidingen in de supermarkt. Er wordt nagedacht over de plaatsing van duurdere producten. Zo wordt snoep geplaatst op ooghoogte van kinderen. Zo worden basisproducten zoals melk en broodproducten vaak achter in de winkel geplaatst zodat jij als klant de hele winkel moet doorlopen en onderweg verleid wordt door andere producten. Ook bij de kassa's liggen producten die je snel toch nog even als impuls in je winkelmandje legt. Heb jij daar wel eens gezonde producten zien liggen? Bijna nooit
Er wordt ingespeeld op smaak en geuren. Er wordt vaker aangeboden om iets te kunnen proeven en op deze manier verleidt om dit product te kopen. In de hedendaagse supermarkt zie je ook steeds vaker verse bakkersafdelingen en zo wordt je als consument verleidt door de geur om verse broodjes en koekjes te kopen. Deze en nog vele andere strategieën worden allemaal zorgvuldig ingezet om jouw winkelervaring te optimaliseren en zo jouw koopgedrag te beïnvloeden.
Gezond eten in de supermarkt
Vooraan in de winkel vind je vaak het groente en het fruit. Dit geeft een gevoel van versheid en gezondheid wanneer je start met je boodschappen doen. Zuivelproducten, vlees en vis vind je vaak langs de wanden van de supermarkt. De overige rijen staan vol met bewerkte voedingsproducten. Wanneer je deze rijen overslaat zal je zien dat je winkelkarretje minder gevuld wordt met voedingsproducten die je niet nodig hebt en ongezond zijn. En bedenk eens hoeveel geld je over kan houden! Doe een bewust boodschappen en ervaar wat het jou kan opleveren!