Voeg jij peulvruchten toe aan je voedingsschema
04 september 2022 

Voeg jij peulvruchten toe aan je voedingsschema

We zijn het zo gewend, elke dag vlees of misschien een keertje vis bij de warme maaltijd. Die lekkere gehaktbal, dat biefstukje, of misschien toch al wat vaker een stukje kip.  Het vervangen van vlees door vis, ei of peulvruchten heeft vele voordelen. 1 keer in de week vlees vervangen door vis is voor de meeste geen probleem. Maar wat levert het op om ook een dag te vervangen met peulvruchten? Is het passend wanneer je wilt afvallen, heeft het nog andere voordelen?


Ik mocht deze week een interessante bijscholing volgen vanuit het Kenniscentrum Science for Health  

Wat verstaan we onder peulvruchten? Bruine bonen, kikkererwten, linzen en kidneybonen, Kievitsbonen, sojabonen etc zijn voorbeelden van peulvruchten, Doperwten en sperziebonen worden gerekend tot groente. 

voedingsadvies en afvallen, peulvruchten is gezonde voeding

Waarom is het eten van bonen een goed idee?


  1. Smaakvol en super lekker
  2. Gemakkelijk en veel keuzes
  3. Goedkoop
  4. Duurzaam
  5. Verzadigend
  6. Valt in de schijf van vijf




Gezonde voeding: 

Bonen zijn gezond, ze dragen bij aan de verlaging van je LDL-Cholesterol. Wat helpt om je bloedvaten gezond te houden. Het gebruik van bonen/ peulvruchten hangt samen met een lager risico op coronaire hartziekten

Voedingstoffen: 

Bonen zijn rijk aan langzame koolhydraten, eiwitten, B -vitamines, ijzer, calium en fosfor en daarnaast bevatten ze veel vezels



Laat je verrassen door de variatie aan Recepten met peulvruchten | Voedingscentrum 

Als je nu terug kijkt naar je voedingsschema van afgelopen week? Heb je peulvruchten gegeten? zie deze blog als inspiratie om deze voedzame producten vaker in de week toe te voegen. 

Peulvruchten zijn goede vleesvervangers, ze bevatten net als vlees ijzer, eiwit en B- vitamines. In de schijf van vijf staan ze in het vak van "Vis, peulvruchten, vlees, ei, zuivel en noten".
In peulvruchten zit niet de zelfde hoeveelheid ijzer als je het vergelijkt met vlees, echter wanneer je voldoende vit C eet , neemt je lichaam voldoende ijzer op uit de peulvruchten. Voeg extra paprika toe aan je maaltijd en je haalt alles uit je peulvruchten. Vit C is in staat de opname van ijzer te verbeteren. Het eten van peulvruchten heeft invloed op het incretine hormoon GLP. Dit remt de afgifte van glucagon, vertraagt het ledigen van de maag en vermindert de eetlust.  Lagere verzadiging en minder hoge "suikerpiek" maakt dat je meer energie hebt en behoudt.

Vezels:

Advies is 30 tot 40 gram vezels te eten per dag. Gemiddeld halen we rond de 20 gram per dag en dat is vaak al een hele kunst. Het is belangrijk om vezels te eten vanuit verschillende type voedingsmiddelen, dit vanwege de verschillende goede eigenschappen.  Het eten van voldoende vezels verlaagd het risico op hart- en vaatziekten, verlaagd de kans op diabetes type 2 en verlaagd het risico op darmkanker.  Vezels hebben invloed op het gemakkelijk op gewicht blijven en levert een goede darmfunctie en stoelgang
De fermenteerbare vezels van bonen hebben invloed op het verlagen van het LDL- cholesterol, net als de vezels in havermout. Fermenteerbare vezels zijn voedsel van de goede bacteriën in de darmen (prebiotica) Het eten van voldoende fermenteerbare vezels zorgt voor voldoende goede bacteriën.  Asperges, witlof en artisjokken bevatten de specifieke vezels.

Mooie inspiratie en ja zeker vind ik peulvruchten passen in een goed voedingsschema of je nu wilt af vallen of een gezonde leefstijl wilt creëren. Deze week heb ik peulvruchten gelijk toegevoegd aan mijn voedingsschema.  Ik ben benieuwd en laat me verassen. Soms is het lastig een volwaardig voedingsschema op te stellen of merk je weinig resultaat van je stappen om je voedingspatroon aan te passen. In een consult kan ik je helpen een voedingsschema op te stellen. voedingsadvies en afvallen, peulvruchten is gezonde voeding


De keuze voor een voedingsproduct wordt vaak gemaakt vanuit of je iets lekker vind of niet, door bewustwording wat je eet en waarom je eet, is het streven dat er andere keuzes gemaakt worden. Door het uitbreiden van kennis kunnen keuzes beïnvloed worden, gezondheidsvoordelen kunnen het maken van een gezonde keuze makkelijker maken. Als laatste wil ik benadrukken dat het eten van peulvruchten een positieve bijdrage heeft voor het milieu en daarbij een goedkope variant is van een eiwitbron. Dus ook goed voor je eigen portemonnee . Duurzaamheid: er is een lage klimaatbelasting doordat er nauwelijks kunstmest en bestrijdingsmiddelen nodig zijn voor het telen van peulvruchten. Het zijn bodemverbeteraars door stikstofbinding. 

Waar ga jij ze toevoegen deze week? Laat in de reactie rustig tips, ideeën of jouw recept achter





Reactie plaatsen