Afvallen en wandelen, maak er je nieuwe leefstijl van
27 september 2022 

Afvallen en wandelen, maak er je nieuwe leefstijl van

Fanatiek gaan sporten en volledig een strak regiem op je voeding hebben, dat zijn vaak de eerste acties die wij als mensen inzetten om al te vallen. Zeker herkenbaar voor vele. Maar als je eens terug denkt hoe lang je dit hebt volgehouden en wat het je gebracht heeft, is dit resultaat vaak ver te zoeken. Frustrerend, want elke poging om te lijnen lijdt tot geen resultaat of alleen maar negatieve frustraties, terwijl je doelen zo mooi zijn.

In deze moderne tijd hebben wij als mensen een zittende samenleving gecreëerd. Je zou eens voor de gein per dag moeten opmeten hoe veel tijd je zittend doorbrengt. Ik denk dat je wel eens kan schrikken van de hoeveelheid uren. Zeker als ik je vertel dat de meeste Nederlanders ruim 8,5 uur per dag gemiddeld zitten. De meeste Europeanen rond de 7,3 uur per dag zittend doorbrengen.

Naast gewichtstoename draagt deze zittende leefstijl bij aan vele gezondheidsproblemen, denk maar aan ontwikkeling van diabetes mellitus type II, risico op hart- en vaatziektes, mobiliteitsproblemen, hoge bloeddruk , verhoging cholesterolgehalte. Een simpele oplossing voor het verlagen van je gewicht en de gezondheidsrisico's is gezonder te eten en kom letterlijk in beweging.

Deze "simpele oplossing" is voor vele mensen minder simpel dan het lijkt. Graag neem ik je in dit artikel mee om wandelen makkelijker, leuker en effectiever te maken en wil ik je overtuigen dat je door te wandelen een positief effect kan behalen op jouw afvaldoelen.

afvallen met bewegen en gezonde voeding

Wandelen is een makkelijke stap om meer te bewegen en dus je calorieverbruik te verhogen. Op die manier werk je tevens aan je gezondheid. Wanneer je meer beweegt, gezonder eet en een negatieve caloriebalans creëert val je af. Wandelen is een effectieve manier om ook buikvet te verbranden, met name ook visceraal vet!

Er zijn studies waarin is gebleken dat het gemiddelde buikomtrek en percentage vet verminderde van de groep mensen die wandelde naast hun caloriebeperkt dieet. Deze low- impact beweging is perfect voor mensen met overgewicht, beginners maar ook voor gevorderde sporters biedt het vele voordelen.

De hoeveelheid calorieën die je verbrand tijdens het wandelen zijn te beïnvloeden.  Je tempo kan je gedurende de gehele wandelen of op bepaalde momenten ( interval) verhogen. Je hoeft niet te gaan rennen, met een stevige versnelling hoger heeft al positief effect. Je vet verbrandingsmodus gaat omhoog wanneer je ademhaling versnelt, je hart sneller klopt en je het tijdens het wandelen warm krijgt. dan weet je dat je goed bezig bent.
Speel met je snelheid tijdens je wandeling.

Je kan de intensiteit verhogen van je wandeling door regelmatig bergopwaarts te lopen en te klimmen. Goed voor je conditie, maar ook je spieren mogen meer aan het werk. Win- Win situatie toch? Daag je zelf uit tijdens een wandeling, zie je een trap onderweg, neem deze dan ook... misschien niet een keer, maar neem hem twee keer. Even die hartslag verhogen heeft een positieve bijdrage aan je calorieverbruik

De duur van je wandeling is mede bepalend voor de hoeveelheid calorieën je verbrand. Stel voorafgaand aan je wandeling een doel van hoever of hoelang je gaat lopen. een stappenteller kan motiverend werken.

Neem twee flesjes water mee in je handen. Door deze in je handen te houden, beweeg je meer met je armen, je draagt gewicht mee en je drinkt tevens al makkelijk een liter water weg.


ja, tuurlijk weet je dat wandelen goed is voor je gezondheid. Ik zet ze hier nog even op een rijtje: afvallen met gezonde voeding

  1. verbetering van je conditie
  2. sterkere spieren en botten
  3. vermindering van stress
  4. verbetering van slaap
  5. verlaging van bloeddruk
  6. verlaging van cholesterol
  7. positief effect op je hersenfuncties
  8. verlies van lichaamsvet en visceraal vet
  9. verlaging van risico op diabetes mellitus type II en hart en vaat ziekte


 Wandelen wordt vaak geassocieerd met saai of oud- bollig. Echter zien we wandelen steeds meer terug in de maatschappij. Hoe maak je dat wandelen leuk is en blijft en je dit invoegt in je dagelijkse leefstijl. Op welke manier kan jij gezondheidsvoordelen halen uit het feit dat je meer beweegt. Wandelen is minder blessure gevoelig dan de meeste sporten en de kosten om dit te doen zijn laag. Nog een voordeel van wandelen is, dat je het op elk moment kan doen en je niet afhankelijk bent van een ander.

Wandelen wordt leuk als je doelen blijft nastreven die haalbaar zijn. Daag je zelf uit met stappen doelen, doe mee aan challanges, streef het aantal km's na of zoek steeds nieuwe routes uit die je blijven uitdagen.

Doe het samen met een wandelmaatje, streef samen met andere naar je afvaldoel, streef naar je stappendoel en inspireer elkaar tijdens het lopen.  Zoek een maatje of sluit aan bij wandelgroepen in jouw omgeving

Check het kom in beweging programma en loop een keer gratis mee....

Bewaar een nieuwe podcast of playlist voor je geplande wandeling.

Wissel tijdens je wandeling je tempo, bedenk voorafgaand oefeningen die je kan doen tijdens het lopen zodat je bijvoorbeeld je buikspieren extra traint. dit zorgt voor variatie in de wandeling en je daagt jezelf uit. Neem eens een springtouw mee en spring twee minuten wanneer je op de helft bent.

Het plannen van je wandelingen is het meest effectief. Wanneer je niet aan een grote wandeling komt op een dag zijn simpele acties al effectief om je stappendoel eenvoudig na te streven. nodig een collega uit om tijdens de pauze een wandeling te maken. Neem eens vaker de trap of doe lopend je boodschappen.  Ga zelf je kopje koffie halen op kantoor.  Ook een halte eerder uitstappen om naar kantoor te lopen zijn van die kleine stappen die verschil kunnen maken.

Ik zou het te gek vinden dat onder deze blog een verzameling komt van foto's , ideeën, tips  van jullie beweegmomenten, wandelingen of andere beweegtips die jullie doen op de dag om fit te blijven. Deel ze hier....en laat jouw verhaal een inspiratie zijn voor een ander....




Reactie plaatsen